چرا ماشین من روشن نمی‌شود
اخبار خودرو

چرا ماشین من روشن نمی‌شود؟

به گزارش دیلی تک، روشن نشدن ماشین می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا درپیدا کردن علت مشکل و عیب‌یابی آن کمتر دچار سرگردانی شوید. به طور کلی ماشین در دوحالت دچار این مشکل می‌شود یا، استارت می‌خورد و روشن نمی‌شود یا استارت نمی‌خورد. به‌طور کلی در هر دو‌صورت مشکل می‌تواند به‌دلیل نقص فنی در قطعات ماشین باشد. ما در این مقاله به انواع مشکلات روشن نشدن ماشین خواهیم پرداخت اما اگر ماشین شما باز هم روشن نمی‌شود، بهتر است که بلافاصله از خدمات امداد خودرو ۶۳ کمک بگیرید. این خدمات می‌توانند به شما در رفع مشکلات الکتریکی، مشکلات مربوط به سیستم انتقال نیرو یا مشکلات دیگر کمک کنند. با توجه به تخصص و تجربه‌ی کارشناسان حاضر در امداد خودرو۶۳ ، آن‌ها می‌توانند به شما کمک حرفه‌ای و سریعی در رفع مشکلات فنی ماشین شما ارائه دهند. این اقدام نه تنها می‌تواند زمان شما را صرفه‌جویی کند، بلکه از احتمال وقوع مشکلات بیشتر نیز جلوگیری می‌کند.

 

دلیل رایج برای روشن نشدن ماشین:

یکی از معمول‌ترین این دلایل، به باتری ماشین برمی‌گردد که اجازه نمی‌دهد انرژی و برق مورد نظر برای استارت خوردن ماشین تأمین شود. در بعضی مواقع به خرابی دینام آن مرتبط می‌شود و باید دینام بررسی شود تا رفع عیب گردد. اگر ماشین به هر دلیلی بنزین نداشته باشد یا فیلتر بنزین دچار مسدودی شده باشد حتی قطعات آن هم سالم باشند روشن نخواهد شد.

استارت خراب نیز سبب روشن نشدن ماشین می‌شود و با این‌که برق پشت کیلومتر دارید اما ماشین استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. شمع و کویل‌های سوخته و خراب نیز سبب این عامل می‌شود و با تعویض آن‌ها مشکل برطرف می‌شود. قطعه فرسوده مانند پمپ سوخت نیز سبب می‌گردد تا سوخت مورد نیاز برای روشن شدن ماشین تأمین نشود. حال به توضیح تک‌تک قطعاتی که سبب این اختلال می‌شوند می‌پردازیم:

1. باتری ضعیف یا خالی:

  • علائم: استارت ضعیف، چراغ‌های کم نور، عدم استارت

باتری ضعیف یا خالی سبب خاموش شدن ماشین شده زیرا‌ وظیفه اصلی باتری این است که انرژی برق برای اجزای الکتریکی ماشین مانند: استارتر، سیستم روشنایی و سیستم الکترونیکی را فراهم کند و هم‌چنین، قدرت لازم برای روشن کردن ماشین را فراهم می‌کند.

لذا روشن نشدن ماشین به باتری آن نیز مرتبط می‌شود که امکان دارد به دلایل مختلفی مانند: روشن بودن چراغ خودرو برای مدت طولانی و یا شل شدن سیم اتصال روی باتری که، منجر به ضعیف شدن باتری می‌گردد باشد. هم‌چنین از استفاده طولانی مدت، خرابی در شارژر یا مشکل در سیستم شارژ باتری نیز اتفاق می‌افتد. در این حالت‌ها:

  1. چراغ‌های جلو ماشین، کم‌سو و ضعیف یا نا‌کار‌آمد می‌شود.
  2. ماشین یا استارت نمی‌خورد یا ضعیف می‌خورد.

 

  • راه حل: شارژ یا تعویض باتری

برای حل این مشکل می‌توانید باتری را تعویض کنید یا زیر شارژ قرار دهید که قدرت شارژ یک باتری با ظرفیت بالا 4-5 دقیقه طول می‌کشد اما برای باتری‌هایی که ضعیف یا خراب شدند تا 24 ساعت زمان می‌برد.

2. مشکل در سیستم استارت:

  • علائم: صدای استارت خودرو ، استارت بدون چرخش موتور

استارت قطعه‌ای است که سیکل احتراق برای روشن شدن ماشین از آن‌جا شروع می‌شود و به انرژی ورودی به شکل گاز، هوا و جرقه جهت احتراق نیازمند است. وقتی این قطعه مشکل‌دار می‌شود چراغ‌های داشبورد روشن شده ولی استارت صدا ندارد و یا صدای تیک‌تیک و حالت رد دادن دارد که سبب می‌گردد چرخش موتور صدایی از خود بیرون نکند و عمل روشن نشدن ماشین محقق شود.

مشکل در این سیستم می‌تواند به روشن نشدن ماشین منجر شود زیرا وظیفه آغاز کردن حرکت موتور را استارتر برعهده دارد. این مشکل با خرابی قطعه‌‌های الکتریکی در موتور استارتر یا کابل‌های استارتر که متصل به باتری هستند اتفاق می‌افتد.

  • راه حل: بررسی و تعمیر یا تعویض استارت

خودرویی که استارت نمی‌خورد باید قطعه‌های استارت آن مانند: بالشتک، پوسته استارت، اتوماتیک استارت، سیم پیچ، آرمیچر، دنده استارت، کلگی و زغال آن بررسی شود تا معلوم گردد خرابی کدام یک از آن‌ها سبب از کار افتادن استارت شده است. اگر مشکل استارت جدی باشد و با تعمیر قطعه معیوب مشکل حل نشد باید اقدام به تعویض استارت کنید.

3. مشکل در سیستم جرقه‌زنی:

  • علائم: عدم وجود جرقه در شمع ها، بوی بنزین

دراین سیستم خودرو اگر مشکلی پیش بیاید به خاموش شدن و روشن نشدن ماشین منجر می‌گردد زیرا یکی از مراحل اصلی برای روشن کردن موتور ماشین، جرقه زنی است. این مشکل معمولأ به دلیل عواملی مانند: شمع‌های خراب یا کثیف یا خرابی در سیستم جرقه زنی اتفاق می‌افتد واستفاده از سوخت و روغن نامناسب، تعویض شمع‌ها در مدت زمان طولانی، وایر شمع‌های شکسته یا خراب و هم‌چنین خرابی کوئل و سنسورهای مربوط به سیستم جرقه‌زنی ارتباط دارد.

  • راه حل: بررسی و تعمیر یا تعویض قطعات سیستم جرقه زنی

می‌توان با ابزار‌های تشخیص و یا با رصد عواملی مانند: مشکل در راه‌اندازی و روشن نشدن موتور، دورآرام، کاهش یا توقف راندمان سوخت، خطا در سیستم جرقه‌زنی، مشکل را شناسایی کرده و به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

 

4. نقص در سیستم سوخت رسانی:

  • علائم: عدم وجود انتقال بنزین توسط پمپ ، فیلتر بنزین کثیف ، گرفتگی انژکتورها

نقص فنی در هر یک از اجزای سیستم سوخت خودروها مانند: سیستم کنیستر، پمپ بنزین و انژکتور سبب می‌شود آثار مخربی به موتور وارد شده و در نهایت منجر به روشن نشدن ماشین شود. نقص در این سیستم باعث می‌شود بوی بنزین در اتاق ماشین انتشار پیدا کرده و بنزین اضافی به باک برگردانده نشود و هم‌چنین مصرف سوخت وسیله زیادتر از حد معمول شود که در انتها بعد از مدتی سبب خاموش شدنش می‌شود.

  • راه حل: بررسی و تعمیر یا تعویض قطعات سیستم سوخت رسانی

با بررسی قطعه‌هایی که در بالا ذکر شد و وظیفه سوخت رسانی را دارند اگر‌ نیاز به تعمیر داشته باشند با انجام تعمیر به مدار برگردانید و در غیر این صورت قطعه معیوب را تعویض کنید

5. مشکل در سنسورها:

  • علائم: عدم ارسال اطلاعات صحیح به ECU

خرابی مکانیکی که در اثر ضربه، لرزش، نوسانات دمایی، وجود رطوبت و یا تنش کششی به سنسور‌ها وارد شده و در آن‌ها اختلال به وجود می‌آورد سبب می‌شود اطلاعات به‌درستی به ECU ارسال ‌نشود. هم‌چنین خرابی کابل‌ها، اتصالات، آسیب شیمیایی، تغییرات دمایی و فشار خیلی زیاد نیز در این خرابی سنسور‌ها تأثیر گذار است و سبب روشن نشدن ماشین می‌شود.

  • راه حل: بررسی و تعمیر یا تعویض سنسورها

با بررسی سنسورها از جمله سنسور دور موتور، مپ، دمای آب، اکسیژن، فشار هیدرولیک فرمان، پتانسیومتر دریچه گاز و … که با افزایش خودروهای جدید انواع سنسور جدید روبه افزایش است می‌توانید نشانه‌های خرابی آن‌ها را بررسی کرده و به تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

علائم ایراد

6. مشکل در کامپیوتر خودرو(ECU):

  • علائم: روشن شدن چراغ چک، عدم کارکرد صحیح سیستم های برقی

مشکل در کامپیوترخودرو سبب روشن شدن چراغ موتور شده و به روشن نشدن ماشین منجر می‌گردد هم‌چنین، سیستم برقی خودرو به‌درستی کار نکرده و لرزش پیشرانه و کم شدن قدرت موتور را به‌همراه دارد. مصرف سوخت ماشین ضعیف شده موتور خودرو دارای عملکرد کاهشی شده و چراغ چک روشن می‌شود سپس خودرو متوقف می‌گردد.

  • راه حل: بررسی و تعمیر یا تعویض ECU

روشن نشدن ماشین با خراب شدن ای‌سی‌یو رابطه مستقیم دارد و زمانی که ماشین تک یا سه کار، کار می‌کند یا ریپ می‌زند نیز می‌تواند به مشکل سخت‌افزاری ایسیو مربوط باشد. اتصالات کوتاه در سیم کشی، فشار ارتعاشات زیاد و دمای بالا سبب خراب شدن قطعه کامپیوتر ماشین می‌شود.

عیب یابی تخصصی ECU

  1. چک کردن سیم‌کشی ماشین با تست مولتی‌مترECU و هم‌چنین بررسی کامل اتصالات مربوط به ایسیو و اطمینان از این‌که همه آن‌ها سالمند.
  2. هنگام خارج شدن دود سیاه از اگزوز باید تست ایسیو گرفته شود.
  3. خرابی‌ها یا خطاهای موجود در ECU یا نرم‌افزار آن را بررسی و تعمیر کنید .تعمیر نرم‌افزاری ایسیو شامل مراحل زیر می‌باشد:
  • ایسیو کلأ روشن نشود که تغذیه برد آن آسیب دیده است و به خرابی سخت‌ افزاری ECU مربوط می‌شود.
  • ماشین روشن نمی شود و چراغ چکش پریده است که این حالت به آسیب دیدن نرم افزار ایسیو ماشین مربوط می‌شود.
  • اگر جریانی که به ایسیو می‌دهید بیش از حد نیاز 5/1 تا2 آمپرباشد برد سوخته است و مشکل سخت‌افزاری است.
  • اگر جریانی که ایسیو خودرو می کشد خیلی ضعیف باشد، ایراد نرم افزاری است.
  • مشکل ماشین اگر برطرف نشد شاید ای سی حافظه مشکل‌دار شده باشد.

 

  1. مشاوره گرفتن با یک تکنسین خودرو و متخصص برای تشخیص دقیق‌تر و رفع مشکلات مربوط به ایسیو

 

7. مشکل در فیوزها:

  • علائم: عدم کارکرد برخی از سیستم های برقی

فیوزهای سوخته یا خراب باعث قطع برق خودرو شده و روشن نشدن ماشین را بدنبال دارد. اتصالات یا سیم‌کشی‌هایی که به فیوزها و سیستم الکتریکی مربوط هستند اگر دچار مشکل شوند انتقال و عملکرد سیستم برق به اجزای مختلف خودرو انجام نمی‌شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

بررسی فیوزها که از مهمترین دلایل سوختن و خرابی آن‌ها به خرابی دینام، استفاده از قطعات غیر استاندارد، باتری به باتری کردن غیر اصولی، اتصالی در سیستم برق رسانی خودرو، اضافه کردن تجهیزات غیر استاندارد به ماشین، اتصال مستقیم و غیراصولی ادوات برقی خارجی به خودرو و نصب فیوز بی کیفیت می‌توان نام برد.

  • راه حل: بررسی و تعویض فیوز سوخته

در صورت وجود فیوزهای سوخته یا خراب، باید آن‌ها را با فیوزهای جدید عوض کرده و با بررسی کامل اتصالات و سیم‌کشی‌های مربوط به فیوزها، از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین، با مشاوره گرفتن از یک تکنسین خودرو در تشخیص دقیق‌تر مشکلات مربوط به فیوزها و سیستم الکتریکی کمک گرفته و اقدام به رفع حل مشکل نمایید. با انجام این اقدامات، می‌توانید مشکل روشن نشدن ماشین به دلیل مشکل در فیوزها و سیستم الکتریکی را رفع کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید برای این‌که سایر قطعات برقی ماشین دچار عملکرد نامناسب نشود باید به‌موقع فیوز سوخته را تشخیص داده و تعویض نمایید تا در طول عمر سیستم برق رسانی خودرو تاثیر منفی نذاشته و در نهایت سبب افزایش هزینه‌های تعمیر اتومبیل نشود.

8. مشکل در سیم‌کشی:

  • علائم: اتصالی، قطعی سیم

حرارت درون موتور با گذشت زمان سبب می‌شود تا سیم‌کشی خشک شده و همین امر سبب می‌شود تا شدت جریان اولیه را نداشته و سیم کشی دچار قطعی شود. هم‌چنین اتصالی و قطعی سیم و آب خوردگی سیم‌کشی موتور سبب می‌گردد تا داخل کانکتور‌های آن آب نفوذ کرده و بعد از مدت کمی سولفاته شده و منجر به روشن نشدن ماشین شود.

  • راه حل: بررسی و تعمیر سیم کشی

سیم‌ها برای اتصال قطعات الکترونیکی و الکتریکی مانند: باتری و موتور،رادیاتور و سنسور حرارت،دستگاه‌های کنترلی و تجهیزات مختلف به یکدیگر استفاده می‌شوند. برای روشن شدن ماشین، اتصالات سیم‌کشی بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود.

9. مشکل در موتور:

  • علائم: دود آبی یا سفید از اگزوز، صدای غیرعادی موتور

موتور خودرو قسمت بسیار مهم و اساسی از سیستم خودرو بوده و تولید نیروی مورد نیاز برای حرکت و رانندگی را بوجود می‌آورد و در صورت خرابی سبب روشن نشدن ماشین می‌شود. موتورها با احتراق داخلی کار می‌کنند و بر اساس نوع سوختی که استفاده می‌شود، می‌توانند به موتور‌های بنزینی و دیزلی تقسیم ‌شوند. نوع بنزینی آن از سوخت بنزین استفاده کرده و از یک سیستم اشتعال، سوخت را به داخل اتاق سوخت و هوا ترکیب می‌کند و سپس با احتراق، نیروی لازم برای حرکت ایجاد می‌شود.

اما در موتور‌های دیزلی، از سوخت دیزل استفاده می‌‌شود و به سیستم اشتعال نیاز نیست و با فشار بالا برای احتراق سوخت، نیرو تولید می‌کند. این نوع موتورها معمولأ بازدهی بالاتر ولی سر و صدای بیشتری دارند. عملکرد موتور خودرو بستگی به عوامل از جمله: نوع موتور، ظرفیت و قدرت آن، سیستم انتقال قدرت (گیربکس)، سیستم سوخت‌رسانی، سیستم خنک‌کننده و سیستم تعلیق دارد.

هم‌چنین نگهداری و تعمیرات منظم موتور نیز بر عملکرد و عمر مفید آن تأثیرگذار است و در صورت خرابی دودهای مختلفی از جمله: دود سیاه، آبی، سفید و خاکستری از اگزوز خودرو خارج شده که به پروسه احتراق سوخت در داخل موتور خودرو مربوط می شود. به مرور زمان صدای موتور از حالت عادی خارج می‌شود و ماشین خاموش خواهد شد.

  • راه حل: بررسی و تعمیر موتور توسط مکانیک

دودهای مختلف که از اگزوز خودرو با رنگ‌های متفاوت بیرون می‌آیند نشانگر مشکلات مختلفی در موتور می‌باشند که منجر به روشن نشدن ماشین می‌شود. در صورت مشاهده دود از اگزوز خودرو، از تعمیرکار مجرب برای تعمیر موتور کمک گرفته و در رفع مشکل آن استفاده کنید.

10. مشکل در گیربکس:

  • علائم: عدم تعویض دنده، صدای غیرعادی گیربکس

از اجزای اصلی و حیاتی در یک خودرو، گیربکس آن است که انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهد. وظیفه اصلی گیربکس تغییر سرعت چرخش موتور بوده و نیروی تولید شده را به بهترین شکل به چرخ‌ها انتقال می‌دهد که اگر این قطعه دچار مشکل شود روشن نشدن ماشین را بدنبال دارد و به دو نوع گیربکس‌های دستی (دنده دستی) و اتوماتیک تقسیم می‌شوند.

در گیربکس دستی راننده با استفاده از دنده‌ها، سرعت موتور را تنظیم می‌کند و با تغییر دادن دنده‌ها سرعت خودرو کنترل شده و نیروی موتور به بهترین شکل به چرخ‌ها انتقال داده می‌شود. در گیربکس اتوماتیک سیستم خودرو، خودکار تغییر سرعت را انجام می‌دهد و نیازی به دخالت دستی راننده نیست. عملکرد نادرست گیربکس بسیار نقش مهمی در روشن نشدن ماشین دارد.

اگر هنگام تعویض دنده، به‌دلیلی که کلاچ هنوز درگیر است راننده به طور ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌ای از این مشکل مطلع شد و یا صدای ناله و وزوز و سوت از گیربکس شنیده شود بیانگر مشکل‌دار بودن آن است و می‌تواند با گذشت مدت زمانی، منجر به روشن نشدن ماشین شود.

  • راه حل: بررسی و تعمیر گیربکس توسط مکانیک

طراحی گیربکس‌ها به گونه‌ای است که زمان تعویض، دنده مناسب را جا بزنند اما وقتی در این کار تعلل ‌کنند یا انجامش ‌ندهند نشانگر عیب و ایرادی در آن‌ها است. برای رفع این ایراد باید به مکانیک مراجعه کرده و پس از بررسی شروع به تعمیر آن نماید.

روشن نشدن ماشین

راه‌کارهای موقتی جهت جلوگیری از روشن نشدن ماشین:

در برخی موارد، ممکن است راه حل های موقتی برای روشن شدن ماشین وجود داشته باشد و بتوان با انجام دادن این موارد ماشین را روشن نمود و نیازی به آمدن یدک کش نباشد. برای نمونه می‌توان گفت که اگر باتری ماشین ضعیف شده باشد و خودرو به‌اصطلاح زور روشن شدن را ندارد می‌توانید از روش‌های شارژ اضطراری باتری استفاده کنید.

هم‌چنین ‌اگر مشکل روشن نشدن ماشین از سیستم جرقه زنی باشد می‌توانید اقدام به باز کردن و تمیز کردن شمع‌ها نمایید و اگر جواب نداد آن‌ها را تعویض نمایید. برای تمیز کردن شمع‌های ماشین در ابتدا، خودرو را خاموش کنید تا به‌طور کامل سرد شود. سپس تک‌تک شمع‌ها را باز کرده به‌گونه‌ای که ترتیب وایر‌ها دچار اختلال نشوند. در مرحله بعد وایر را خارج کرده و سمباده کشی کنید و اسپری شستشو دهنده را روی شمع زده و فیلتر شمع را تمیز نمایید.

 

پیشگیری از بروز مشکل روشن نشدن ماشین:

با انجام برخی از کار‌ها می‌توانید سبب جلوگیری از این مشکل شوید و در صرف هزینه‌های تعمیر خودرو صرفه‌جویی نمایید. به عنوان نمونه اهمیت چکاپ دوره ای خودرو می‌تواند در عمر مفید قطعات و کارایی آن بسیار تاثیر گذار باشد و یا استفاده از قطعات باکیفیت و دارای گارانتی، که از لوازم یدکی‌های معتبر تهیه شده باشد نیز در این امرموثرند. یکی از اصولی‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید رانندگی صحیح است که به بازده عملکردی ماشین خیلی کمک می‌نماید.

هم‌چنین برای پیشگیری از بروز مشکل روشن نشدن ماشین، انجام اقدامات زیر نیز به شما کمک می‌کند:

 

  1. اطمینان حاصل کنید که بست مثبت و منفی باتری خودرو شما به خوبی محکم شده و تمیز است.
  2. سیستم‌های ایمنی و رانندگی خودرو را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا همه چیز به درستی کار ‌کند.
  3. در صورتی که عملکرد نامناسب در ماشین رخ داد، بهتر است به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.
  4. جهت اطمینان از عملکرد درست سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

 

نظرات
  1. آراز
    0
    0

    محتوای خوبی بود مشکرم

    0
    0

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *