علائم خرابی سیلندر ترمز
اخبار خودرو

علائم خرابی سیلندر ترمز خودرو و زمان تعویض آن

به گزارش دیلی تک، سیلندر اصلی در ترمزهای دیسکی و درام استفاده می شود. آنها فشار اعمال شده بر روی پدال ترمز را به قدرت ترمز هیدرولیک تبدیل می کنند. این کار با تغذیه سیلندر اصلی ترمز و کنترل روغن ترمز به مدارهای ترمز، بسته به نیروی وارد شده به پدال ترمز انجام می شود. با تبدیل موثر نیروی اعمال شده به پدال ترمز، خودرو ایمن و دقیق متوقف می شود. چه وسیله نقلیه شما مجهز به ترمزهای دیسکی باشد یا ترمزهای درام، درک عملکرد و اهمیت سیلندر ترمز حیاتی است. بیایید نگاهی به این قطعه بسیار مهم بیندازیم.

علائم خرابی سیلندر ترمز

علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز

علائم خرابی بوستر ترمز کاملاً مشابه علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز است. علائم خرابی سیلندر کلاچ مشابه است. تا زمانی که تشخیص داده نشود، افراد ناآگاه می توانند یکی را با دیگری اشتباه بگیرند.

اگر می‌خواهید از مشکلات احتمالی ناشی از خرابی سیلندر اصلی ترمز جلوگیری کنید، به علائم زیر توجه داشته باشید:

1. چراغ های هشدار

یکی از بارزترین علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز، ظاهر شدن چراغ های هشدار روی داشبورد است. اگرچه چراغ های هشدار دهنده ترمز ممکن است نشان دهنده معیوب بودن سیلندر اصلی یا بوستر ترمز معیوب باشد، بازرسی سیلندر اصلی ترمز در صورت ظاهر شدن ایده هوشمندانه ای است. یک سنسور روغن ترمز که در داخل مخزن روغن ترمز قرار دارد، به طور مرتب این چراغ هشدار را فعال می کند. مگر اینکه سنسورها از کار بیفتند، چراغ هشدار ترمز نشان می دهد که سطح روغن ترمز خیلی پایین است. اگر پس از اتمام مخزن روغن ترمز، چراغ ها روشن باقی بمانند، احتمالاً سیلندر اصلی ترمز منبع مشکل است.

2. پدال ترمز اسفنجی

وقتی پدال ترمز را فشار می دهید حالت اسفنجی به خود می گیرد. این نشانه واضحی از معیوب بودن سیلندر ترمز است. بسته به میزان قدرتی که هنگام پا گذاشتن روی پدال داده می شود، پدال های ترمز عملکردی سفت هستند، حتی گاهی اوقات کمی سخت. پدال ترمز زمانی که سیلندر اصلی قادر به ایجاد فشار هیدرولیک لازم برای فعال کردن ترمز در چرخ‌های خودرو نباشد، اسفنجی می‌شود. یکی از منابع این مشکل ساییدگی و پارگی سیلندر اصلی ترمز ‘نمد لاستیکی’ است. هدف این مهر و موم نگه داشتن مایع ترمز در داخل سیلندر است. هنگامی که آنها فرسوده می شوند، نشتی ایجاد می شود و در نتیجه پدال ترمز نرم می شود.

3. برنگشتن پدال ترمز

هنگامی که یک پدال ترمز فشرده برداشته می شود، اغلب به موقعیت اولیه خود باز می گردد. در نتیجه، پدال ترمزی که برنمی گردد، از مهمترین نشانه های خرابی سیلندر ترمز است. پدال ترمز می تواند به دلیل نقص سیلندر اصلی ترمز به حالت اولیه برنگردد. سیلندر اصلی ترمز وظیفه فشرده سازی روغن ترمز برای ایجاد فشار هیدرولیک را بر عهده دارد که باعث باز شدن ترمزهای خودرو می شود. هنگامی که سیلندر اصلی ترمز به درستی کار نمی کند، قدرت ترمز از دست می رود و پدال ترمز فرو می رود. بهترین کار در این شرایط این است که سیلندر اصلی ترمز خود را بررسی کنید زیرا پدال ترمز در حال فرورفتن نشان می دهد که ترمزها از کار افتاده اند.

4. نشت روغن ترمز

نشتی روغن ترمز از آنجایی که با سایر مشکلات خودرو مرتبط است، بسیاری از افراد این علامت را نادیده می گیرند. نشت روغن ترمز به دلیل نقشی که در سیستم ترمز ایفا می کند باید فورا رسیدگی شود. روغن ترمز توسط سیلندر اصلی برای درگیر کردن کالیپرهای ترمز یا درام خودرو استفاده می شود. اگر نشت روغن ترمز در امتداد خطوط ترمز وجود داشته باشد، سیلندر اصلی ترمز به درستی کار نخواهد کرد. با جست و جوی چکه های مایع در ناحیه درست زیر سیلندر اصلی ترمز، به دنبال شواهدی از نشت روغن ترمز باشید. نشتی در اتصالات اتصال دهنده مخزن و ترمز اصلی را بررسی کنید.

5. آلودگی روغن ترمز

درزگیرهای لاستیکی آسیب دیده در سیلندر اصلی ترمز ممکن است باعث آلودگی روغن ترمز شود. زباله ها و کثیفی ها از طریق سوراخ های درزگیر لاستیکی آسیب دیده وارد روغن ترمز می شوند و باعث آلودگی آن و کاهش فشار هیدرولیک می شوند. هنگامی که فشار هیدرولیک کاهش می یابد، توقف خودرو دشوار می شود زیرا سیستم ترمز قادر به ایجاد فشار هیدرولیک کافی برای توقف چرخ های خودرو نیست. توقف کامل بیشتر طول می کشد و احتمال درگیر شدن در تصادف به شدت افزایش می یابد. بهترین انتخاب شما این است که مراقب روغن ترمز باشید تا مشخص کنید رنگ آن تغییر کرده است یا خیر.

6. کاهش قدرت ترمز

کاهش قدرت ترمز یا زمان ترمز طولانی تر همیشه نشانه ای از معیوب بودن سیلندر اصلی است، زیرا به جای چهار چرخ، تنها دو چرخ ترمز می شوند. از آنجایی که یکی از محفظه های فشار دیگر با روغن ترمز پر نمی شود، نقطه فشار به طور قابل توجهی به سمت عقب حرکت می کند و پدال باید خیلی بیشتر فشار داده شود تا نیروی ترمز احساس شود.

چه زمانی باید سیلندر اصلی ترمز را تعویض کنید؟

عمر متوسط واقعی برای یک سیلندر اصلی وجود ندارد. به همین دلیل مهم است که آن را در حین سرویس یا بازرسی کلی بررسی کنید. با این حال، نشانه های خاصی وجود دارد که می تواند نشان دهنده خرابی آن باشد. اگر احساس می کنید که پدال ترمز شما خیلی نرم یا خیلی سفت است یا به درستی به عقب باز نمی گردد، ممکن است به دلیل مشکل فشار روغن ترمز خودرو ناشی از کار نکردن صحیح سیلندر باشد. سیلندر اصلی ترمز معیوب نمی تواند فشار وارد شده به پدال ترمز را به طور یکنواخت به چرخ ها تبدیل کند و باعث لغزش خودرو هنگام ترمزگیری شود.

اگر در حین بازرسی متوجه افت روغن ترمز یا اثری از روغن ترمز روی سیلندر اصلی خودرو خود شدید، ممکن است نشان دهنده نشتی باشد. همچنین باید رنگ روغن ترمز را بررسی کنید. اگر قهوه ای مایل به سیاه است، باید روغن ترمز را تخلیه کنید. به عنوان یک قانون کلی، روغن ترمز باید هر دو سال یکبار تعویض شود تا از زنگ زدن داخل سیلندر جلوگیری شود.

سیلندر ترمز خودرو کجا قرار دارد؟

سیلندر اصلی ترمز معمولاً در زیر مخزن روغن ترمز قرار دارد. برای پیدا کردن آن، کاپوت ماشین خود را باز کنید و در سمت راننده جستجو کنید. اگر در شناسایی سیلندر اصلی با مشکل مواجه شدید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

نحوه تعویض سیلندر اصلی

از آنجایی که سیلندر اصلی ترمز یکی از اجزای مرتبط با ایمنی خودرو است، باید در یک مکانیکی با استفاده از کیت تعمیر سیلندر اصلی خودرو تعویض شود. اگر تعمیر نادرست انجام شود، نه تنها خود، بلکه سایر کاربران جاده را نیز به خطر می اندازید. همچنین در هنگام تعویض سیلندر اصلی خطر آسیب دیدن سایر قطعات مانند واحد ABS وجود دارد. مشکل تعویض سیلندر این است که روغن ترمز و سوپاپ ها و آب بندی مخزن انبساط نیز باید تعویض شوند.

جمع بندی

سیلندر اصلی جزء ضروری سیستم ترمز هر وسیله نقلیه است که به عنوان قلب آن عمل می کند که توزیع صحیح فشار هیدرولیک به هر چرخ را تضمین می کند. نقش آن را در تبدیل نیروی اعمال شده به پدال ترمز به قدرت توقف خودرو نمی توان دست کم گرفت. همانطور که مهندسی خودرو به تکامل خود ادامه می‌دهد، می‌توانیم انتظار پیشرفت‌های بیشتری در طراحی سیلندر اصلی داشته باشیم که منجر به سیستم‌های ترمز ایمن‌تر و کارآمدتر برای همه رانندگان می‌شود.

با این حال، به دلایل مختلف، این قطعه مکانیکی ممکن است هر از گاهی دچار اختلال شود. در نتیجه ترمزها به درستی کار نمی کنند و شما در خطر تصادف هستید. خوشبختانه، نشانگرهای هشداردهنده ای وجود دارد که سیلندر اصلی ترمز خراب است. نکته کلیدی تشخیص علائم هشدار خرابی سیلندر اصلی ترمز است. پس از انجام این کار، می توانید به راحتی علت اصلی را اصلاح کنید و از خطر یک تصادف جلوگیری کنید.

 

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *