روش تشخیص لوازم یدکی اصل
اخبار خودرو

روش تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی (بررسی کامل)

به گزارش دیلی تک، رانندگی با خودرویی که از قطعات یدکی تقلبی در آن استفاده شده باشد، می‌تواند تجربه‌ای خطرناک و پرهزینه باشد. این قطعات غیراستاندارد نه تنها به سلامت خودرویتان آسیب می‌زنند، بلکه می‌توانند امنیت شما و سرنشینانتان را نیز به خطر بیندازند. خوشبختانه، با کمی آگاهی و دقت، می‌توانید به راحتی لوازم یدکی اصل را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داده و سفری امن و آسوده را در جاده‌های اطمینان تجربه کنید. در این مقاله، به 7 تا از اصلی‌ترین راه‌های تشخیص لوازم یدکی اصل می‌پردازیم.

نحوه بسته بندی و رنگ جعبه

اولین قدم برای تشخیص اصالت لوازم یدکی، بررسی دقیق بسته‌بندی آن است. بسته‌بندی لوازم یدکی اصل، معمولا از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای مشخصات هویتی آن هست. علاوه بر این موارد اکثر اوقات رنگ بسته حاوی جنس اصل تفاوت هایی با جنس تقلبی دارد و در صورت شناسایی در این حالت بدون باز کردن می توانید آن را مرجوعی کنید. در کل، بسته‌بندی لوازم یدکی تقلبی غالباً از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و ممکن است فاقد برخی از مشخصات ذکر شده در بالا باشند.

نحوه بسته بندی و رنگ جعبه

نوع آلیاژ های به کار رفته

جنس های تقلبی از آلیاژ های مناسبی ساخته نمی شوند و با یک سری راهکار های ساده می توان تشخیص داد که لوازم یدکی خودروی مورد نظر فیک هست یا اصل.(توجه داشته باشید که جنس نامناسب قطعه می تواند مشکلات زیادی به بار بیارد و همچنین باعث می شود که قسمت های دیگر خودرو نیز دچار مشکل شوند)

تفاوت ظاهری بین لوازم یدکی تقلبی با اصلی

به طور کلی لوازم یدکی های اصلی دارای ظاهری تمیزتری نسبت به قطعات فیک هستند و در جوشکاری وپرچکاری قطعات دقت بالایی به کار رفته تا کیفیت محصول پایین نیاید. البته ممکن .هست تشخیص این مورد برای فرد عادی کمی سخت به نظر برسد.

تفاوت ظاهری بین لوازم یدکی تقلبی با اصلی

RFID برچست

یکی از روش های دیگر تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی چک کردن برچسب … هست. در واقع این برچسب کدی قابل ردیابی بوده و به واسطه آن می تواند تشخیص راحت تری داشت.

قیمت ارزانی که مشکوک می‌زند

یکی دیگر از راه‌های تشخیص لوازم یدکی اصل، توجه به قیمت آن است. اگر قیمتی که برای یک قطعه یدکی به شما ارائه می‌شود به طور غیرمعقولی پایین‌تر از حد معمول باشد، احتمال تقلبی بودن آن بسیار بالاست. البته توجه داشته باشید که قیمت بالا همیشه به معنای اصل بودن قطعه نیست و باید به سایر فاکتورها نیز توجه کرد.

برای مثال اگر خودروی شما ام وی ام 315 باشد هیچ وقت نیاید انتظار داشته باشید که قیمت لوازم یدکی آن در اندازه محصولات سایپا(مانند کوییک) باشد. دلیل این اتفاق هم به قیمت نسبتا بالای لوازم یدکی ام وی ام 315 نسبت به خودرو های دیگر هم رده خود مثل برخی محصولات سایپا می باشد.

تشخیص فیک و اصل بودن لوازم یدکی با اس ام اس کردن

یکی از روش های دیگر پیامک کردن بارکد روس کالا به شرکت های قطعات خودرو می باشد. دو شرکت ایران خودرو وسایپا از جمله شرکت های بزرگی هستند که شما می توانید با ارسال بارکد به سامانه های پیامکی آن ها از اصل بودن قطعه خود مطمئن شوید.

 اسکن بارکد و شماره سریال قطعه یدکی

اسکن بارکد کالا یکی از مواردی هست که افراد سودجو نمی توانند در آن تغییر انجام دهند و افراد با اسکن کردن این بارکد می توانند به طور کامل از اصالت لوازم یدکی خریداری شده خود اطمینان حاصل کنند. با اسکن این بارکد تمام اطلاعات مربوط به آن قطعه در اینترنت نمایش داده می شود. شماره سریال قطعه نیز از مواردی هست که می توان از طریق آن اصالت محصول را شناسایی کرد.

اسکن بارکد و شماره سریال قطعه یدکی

خرید لوازم یدکی اصلی از فروشگاه های معتبر

با خرید لوازم یدکی خود از فروشگاه های معتبر تا حد زیادی خیال خود را از اصل بودن محصول خود راحت می کنید. این فروشگاه ها اکثر اوقات ضمانت و گارنتی بازگشت وجه دارند و کمتر پیش آمده که جنس نامناسبی به مشتریان خود بفروشند.برای مثال فروشگاه هایی مثل مبین یدک و حمید یدک یکی از بهترین فروشگاه های معتبر در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو های چینی می باشد که خدمات بسیار مناسبی را ارائه می کنند.

خطرات استفاده از قطعات تقلبی

استفاده از لوازم یدکی تقلبی در خودرو، مانند رانندگی در جاده‌ای پر از دست‌انداز، تجربه‌ای خطرناک و پرهزینه است. یکی از آسیب های این قطعات آسیب به قسمت های دیگر خودرو می باشد. لوازم یدکی تقلبی به دلیل کیفیت پایین مواد و ساخت، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به قطعات اصلی دارند. این امر می‌تواند منجر به کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، و افت قدرت موتور شود.

همجنین استفاده از لوازم یدکی تقلبی می‌تواند منجر به خرابی ناگهانی آنها در حین رانندگی شود. این امر می‌تواند به خصوص در شرایط خطرناک مانند رانندگی در شب یا جاده‌های لغزنده، بسیار خطرناک باشد.

کمبود لوازم یدکی در بازار

کمبود لوازم یدکی در بازار، چالشی است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای گریبانگیر صنعت خودرو و رانندگان در سراسر جهان شده است. این مشکل عواقب مختلفی از جمله افزایش قیمت، طولانی شدن زمان تعمیرات، و کمبود قطعات یدکی اورجینال را به دنبال دارد. همه این موارد باعث افزایش جنس های تقلبی در بازار شده و استفاده از آن ها همواره مشکل ساز می باشد.

سخن پایانی

رانندگی با خودرویی که از قطعات یدکی اصل در آن استفاده شده باشد، تضمین‌کننده سفری امن و آسوده خواهد بود. با کمی دقت و آگاهی، می‌توانید به راحتی لوازم یدکی اصل را از نمونه‌های  تقلبی تشخیص داده و از سلامت و امنیت خود و سرنشینانتان محافظت کنید لذا برای حفظ سلامتی و امنیت خودروی خود و سرنشینانتان فقط از لوازم یدکی اصلی و با کیفیت استفاده کنید.

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *