نوع گیربکس | تعداد دنده | سازنده | کشور | مدل موتور مرتبط |
اتوماتیک (AT) | ۴ سرعته | Hyundai Powertech | کره جنوبی | 1.5 لیتری |
اتوماتیک پیوسته (CVT) | ۴ سرعته | ZF | آلمان | 1.6 لیتری |
AMT (دستی اتوماتیکشده) | ۶ سرعته | Getrag | آلمان | بعضی نسخهها |
برلیانس H330 یک خودروی تولیدی شرکت چینی برلیانس است که در ایران توسط پارسخودرو مونتاژ میشود.
گیربکسهای مورد استفاده در خودروی برلیانس H330 بسته به مدل و سال تولید، از منابع مختلفی تأمین شدهاند
- گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AT): در نسخههای اولیه برلیانس H330 با موتور 1.5 لیتری، از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت هیوندای پاورتک کره جنوبی استفاده شده است.
- گیربکس ۴ سرعته CVT: در برخی از نسخههای جدیدتر برلیانس H330 با موتور 1.6 لیتری، از گیربکس CVT ساخت شرکت ZF آلمان بهرهبرداری شده است.
- گیربکس ۶ سرعته AMT: در برخی نسخههای برلیانس H330، از گیربکس ۶ سرعته AMT (گیربکس دستی اتوماتیکشده) ساخت شرکت گتراگ آلمان استفاده شده است.
در مجموع، گیربکسهای برلیانس H330 از شرکتهای معتبر کرهای و آلمانی تأمین شدهاند، که نشاندهنده تلاش برای استفاده از فناوریهای پیشرفته در این خودرو است.
معرفی گیربکس برلیانس H330
برلیانس H330 یکی از محصولات محبوب برلیانس در بازار ایران است که به دلیل طراحی مدرن و کیفیت مناسب، طرفداران زیادی دارد. این خودرو در دو نسخه مختلف گیربکس به بازار عرضه میشود که یکی از آنها گیربکس دستی و دیگری گیربکس اتوماتیک است.
گیربکس یکی از اجزای حیاتی در خودرو است که مسئول انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخها است. انتخاب نوع گیربکس میتواند بر روی راحتی رانندگی، مصرف سوخت، هزینههای نگهداری و تجربه رانندگی تاثیر زیادی بگذارد.
نوع گیربکس برلیانس H330
گیربکس دستی ۵ سرعته
گیربکس دستی یکی از سادهترین و قدیمیترین انواع گیربکس است. این نوع گیربکس به راننده این امکان را میدهد که خود تغییرات دنده را انجام دهد. گیربکس دستی ۵ سرعته برلیانس H330، یکی از مواردی است که در مدلهای پایه این خودرو به کار رفته است. این گیربکس بهطور خاص برای رانندگانی که به کنترل بیشتر خودرو علاقه دارند طراحی شده است.
ویژگیهای گیربکس دستی ۵ سرعته برلیانس H330:
- کنترل دقیق: راننده به طور مستقیم و کنترلشده تغییر دندهها را انجام میدهد.
- ساده و مقاوم: ساختار این گیربکس ساده است و تعمیرات آن نسبت به گیربکسهای اتوماتیک هزینه کمتری دارد.
- مصرف سوخت پایینتر: این نوع گیربکس معمولاً مصرف سوخت کمتری نسبت به گیربکسهای اتوماتیک دارد.
گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته
در مدلهای پیشرفتهتر و لوکستر برلیانس H330، از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته ساخت شرکت ژاپنی آیسین استفاده میشود. این گیربکس به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده، دندهها را تغییر میدهد. این نوع گیربکس برای رانندگانی که به راحتی در ترافیکهای شهری نیاز دارند، بسیار مناسب است. گیربکسهای اتوماتیک معمولاً به دلیل راحتی بیشتر در رانندگی، انتخاب بسیاری از رانندگان هستند.
ویژگیهای گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته برلیانس H330:
- رانندگی راحت: راننده نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد و این امر رانندگی را راحتتر میکند.
- تعویض نرم دندهها: گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته آیسین تعویض دندهها را به طور بیصدا و نرم انجام میدهد.
- مناسب برای ترافیک شهری: این گیربکس در ترافیکهای سنگین و رانندگی طولانی مدت بسیار مفید است زیرا نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد.
ساخت گیربکس برلیانس H330
گیربکسهای برلیانس H330 از دو سازنده مختلف تأمین میشوند. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت آیسین ژاپن است، که یکی از معروفترین تولیدکنندگان گیربکس در جهان است و در بسیاری از خودروهای ژاپنی و چینی به کار میرود. این شرکت بهخاطر تولید گیربکسهای با کیفیت و مقاوم شناخته شده است و استفاده از گیربکسهای آیسین در برلیانس H330 به اعتبار این خودرو افزوده است.
از طرفی گیربکس دستی برلیانس H330 در چین تولید میشود. این گیربکس از ساختار سادهای برخوردار است و برای خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی طراحی شده است. بهطور کلی، گیربکسهای دستی نسبت به گیربکسهای اتوماتیک هزینه نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.
تجربه رانندگی با برلیانس H330
سلام! من سجادم و امروز قراره با هم یه بررسی واقعی از برلیانس H330 مدل ۹۴ داشته باشیم؛ ماشینی با حدود ۲۳۰ هزار کیلومتر کارکرد و ۹ سال سن. بیایید ببینیم این خودرو چینی چه عملکردی داره و در مقایسه با رقبای داخلی و چینی چطور ظاهر میشه.
از نظر طراحی داخلی، کیفیت متریال چندان بالا نیست و بیشتر از پلاستیک خشک استفاده شده؛ اما نسبت به خودروهایی مثل دنا پلاس و شاهین عملکرد بهتری داره و در حد و حدود تارا به نظر میرسه. فضای پا برای راننده خوبه، هرچند قسمت داشبورد ممکنه کمی پاگیر باشه. صندلیها نرم و پارچهای هستن و توی هوای گرم کمتر اذیت میکنن. فرم صندلی هم راحت و مناسب سفرهای طولانیه.
ماشینی که تست کردیم، موتور ۱۵۰۰ سیسی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت داره و شتابگیری چندان دلچسبی ارائه نمیده. از سال ۹۶ به بعد موتور ۱۶۵۰ سیسی روی این خودروها نصب شد که کشش بهتری دارن. گیربکس ۴ سرعته اتومات ساخت هیوندای پاورتک روی خودرو نصب شده که عملکردش قابلقبوله، اما بین دندهها کمی تأخیر داره، مخصوصاً بین دنده ۱ و ۲. همچنین هنگام شتابگیری، پدال گاز حدود ۱ ثانیه تأخیر داره که ممکنه تو رانندگی اسپرت اذیتکننده باشه.
فرمون برقی خودرو بسیار نرمه و توی رانندگی شهری کاملاً شما رو راحت میکنه. البته شاید زیادی نرم بودنش توی سرعتهای بالا کمی نگرانکننده باشه. هندلینگ ماشین خوبه اما ESP نداره، بنابراین در سرعتهای بالا یا پیچهای تند، عقب ماشین ممکنه کمی لیز بخوره، بهویژه اگر لاستیکها کیفیت خوبی نداشته باشن.
در مسیرهای پر دستانداز، سیستم تعلیق نرم عمل میکنه و صدای زیادی از داشبورد و رودریها به گوش نمیرسه. حتی با ۹ سال سن، ماشین هنوز صدای اضافه زیادی نداره و این نکته مثبتیه.
ترمزها بسیار خوب عمل میکنن و نسخه اتومات چهارچرخ دیسکه که امنیت بیشتری میده. سانروف بزرگ، فضای کابین مناسب، طراحی صندلی راحت و دید خوب راننده از مزایای مهم این ماشینه.
اما در کنار این مزایا، باید بدونید که کشش خودرو کمه، شتاب ضعیفه، گیربکس گاهی کند عمل میکنه و لوازم یدکی گرونقیمتتری نسبت به رقبای داخلی داره.
علائم تقه زدن گیربکس اتوماتیک
در آخر به عنوان نکته آموزشی به نقل از مجله اینو شنیدی:
شنیدن هر نوع صدای غیرعادی از گیربکس، مثل ساییدهشدن، تقه زدن و … . معمولا این حالت در زمان تعویض دنده رخ میدهد.
هرگونه تأخیر در تعویض دنده هم نشان از وجود مشکل در گیربکس دارد.
وقتی که قصد تعویض دنده را دارید، لرزش غیرعادی احساس میکنید.
ممکن است حین رانندگی متوجه بوی سوختگی از ناحیه گیربکس شوید.
هرگونه روغنریزی از گیربکس را جدی بگیرید.
نتیجه گیری
در نهایت، انتخاب نوع گیربکس برلیانس H330 بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی راننده دارد. اگر به دنبال تجربه رانندگی دقیقتر و اقتصادیتر هستید، گیربکس دستی گزینه مناسبی است. اما اگر راحتی بیشتر در رانندگی برای شما اهمیت دارد، گیربکس اتوماتیک انتخاب بهتری خواهد بود. در هر صورت، نگهداری صحیح و تعمیر به موقع گیربکس میتواند عمر مفید آن را افزایش داده و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشد.