رانندگی با دنده اتوماتیک
اخبار خودرو

نکات رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و ترافیک که نمی‌دانید!

به گزارش دیلی تک، خودروهای دنده اتوماتیک سازوکار متفاوتی نسبت به خودروهای دستی دارند. به همین دلیل رانندگی متفاوتی هم باید داشته باشند. آشنایی با نکات رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک به شما کمک می‌کند تا در شرایط خاص فشار زیادی روی خودرو وارد نکنید. رانندگی با دنده اتوماتیک در شرایط خاص چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم نحوه رانندگی با این نوع خودروها در سربالایی، ترافیک، سراشیبی و برفی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

رانندگی با دنده اتوماتیک؛ دنده‌ها را بیشتر بشناسید

برای این که رانندگی با خودروهای دنده اتومات را شروع کنید، ابتدا باید حروف روی دنده را بشناسید. هر خودروی دنده اتوماتیکی که سوار می‌شوید با 4 حروف مختلف در کنار دنده مواجه خواهید شد. این چهار حروف به شرح زیر هستند:

این 4 دنده در همه خودروهای اتوماتیک وجود دارد. هر کدام از این دنده‌ها عملکرد متفاوتی دارند و برای شروع رانندگی با دنده اتوماتیک، باید آشنایی مختصری با آنها داشته باشید:

  • N یا دنده خلاص: وقتی دنده در این حالت قرار می‌گیرد، خودرو خلاص است. کاملا مشخص است که از دنده خلاص در ترافیک‌های سنگین یا توقف موقت خودرو استفاده می‌شود.
  • D یا دنده حرکت: وقتی قصد دارید خودرو را حرکت داده و رانندگی کنید، باید دنده را روی حالت D یا Drive قرار داده و پدال گاز را به آرامی فشار دهید. تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد و خودرو شروع به حرکت می‌کند.
  • R یا دنده معکوس: از این حالت زمانی استفاده می‌شود که قصد حرکت به سمت عقب را دارید. وقتی دنده را روی حالت R قرار و پدال گاز را فشار دهید، خودرو به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
  • P یا دنده پارک: زمانی از این دنده استفاده می‌شود که قصد توقف طولانی مدت را دارید. وقتی دنده روی حالت P قرار می‌گیرد، گیربکس خودرو قفل می‌شود . به هیچ عنوان حرکت نمی‌کند.

دنده اتوماتیک در ترافیک روان

دنده اتوماتیک در ترافیک

رانندگی با دنده اتوماتیک در ترافیک‌های روان، حساسیت‌های خاص خود را دارد. هرگونه اشتباه در تعویض دنده‌ها و به طور کلی داشتن سبک رانندگی غلط با این نوع خودروها در ترافیک روان، باعث ایجاد فشار روی گیربکس می‌شود. اگر در ترافیک روان قرار دارید، باید با حساسیت و دقت بیشتری دنده‌ها را جابجا کنید. باید دقت داشته باشید که کار کلاچ را در خودروهای اتوماتیک، گیربکس انجام می‌دهد؛ بنابراین به صورت عادی فشار زیادی روی انواع گیربکس اتوماتیک وارد می‌شود.

چه زمانی در ترافیک‌های روان، فشار بیشتری روی گیربکس وارد می‌شود. دقیقا زمانی که خودرو شما روی حالت D قرار دارد و با فشار دادن پدال ترمز و گاز حرکت می‌کنید، فشار روی گیربکس بیشتر شده و احتمال ایجاد مشکل در آن نیز افزایش می‌یابد. به هر حال خودرو در ترافیک‌های روان با سرعت کم در حال حرکت است و توقف‌هایی که انجام می‌شوند روی گیربکس فشار وارد می‌کند. بهتر است در طول مسیر کمی به گیربکس خود استراحت دهید. البته بهترین حالت این است که از کروز کنترل استفاده کنید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سرازیری

رانندگی با خودروهای اتوماتیک در شرایط خاصی، مثل سرازیری کمی متفاوت از خودروهای دستی است. ابتدا ذکر این نکته ضروری است که خودروهای اتوماتیک در سراشیبی‌ها به صورت هوشمند مسیر را تشخیص داده و خودرو را کنترل می‌کنند. با این حال این تشخیص هوشمند هم برای مسیر مشخصی جوابگوست و اگر سرازیر تند و طولانی باشد، بهترین حالت کنترل دنده به صورت دستی است.

شاید تصور کنید که خودروهای اتوماتیک نیاز به تعویض دنده در سراشیبی ندارند، اما این تصور غلط است. بهتر است دنده خودرو اتوماتیک خود را به صورت دستی در سراشیبی‌ها کنترل کنید. در صورت حرکت خودرو به صورت اتوماتیک در سراشیبی هم اجازه ندهید سرعت شما از میزان مشخصی بیشتر شود. بهترین کار حرکت با دنده سنگین و عدم استفاده مداوم از پدال ترمز است. استفاده غیرضروری و بیش از حد از پدال ترمز در سراشیبی‌ها ممکن است خطرساز باشد.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

از دیگر چالش‌هایی که اغلب رانندگان به ویژه خودروهای اتوماتیک با آن سروکار دارند، رانندگی در سربالایی است. مهم‌ترین ترس و نگرانی که در رانندگی سربالایی وجود دارد، برگشت خودرو به عقب در زمان شروع به حرکت است. به عقب رفتن خودرو در زمان شروع به حرکت در سربالایی و ترافیک تا حدود زیادی طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. با این حال اگر برخی نکات در این زمینه رعایت نشوند، ممکن است باعث ایجاد خطرات جدی شوند.

یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی، استفاده از ترمز دستی است. اگر زمان توقف شما در سربالایی بیشتر از چند ثانیه شد، حتما از ترمز دستی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا خودرو شما به سمت عقب حرکت نکند. البته اگر خودرو شما قابلیت اتوهلد دارد، نیازی به ترمز دستی نخواهید داشت. اگر از ترمز دستی استفاده کردید در زمان حرکت ابتدا دنده را روی حالت D قرار داده و پای خود را روی پدال ترمز بگذارید. بعد از این که ترمز دستی را آزاد کردید به آرامی پدال گاز را فشار دهید. بهتر است در سربالایی‌ها حتما از دنده سنگین استفاده کنید.

قبل از صحبت درباره رانندگی در شرایط برفی اگر درباره علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات میخواهید اطلاعات داشته باشید به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید.

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در شرایط برفی

نکته مهمی که همین ابتدا باید بدانید، این است که رانندگی با خودروهای اتوماتیک در شرایط برفی، نسبتا راحت‌تر از خودروهای دستی است. رانندگی با دنده اتوماتیک در برف با استفاده از حالت Snow Mode که در بسیاری از خودروهای مدرن وجود دارد، بسیار ساده‌تر هم می‌شود. با این حال در سایر خودروهای اتوماتیک، باید دقت بیشتری داشته باشید. بهتر است با دنده سنگین در شرایط برفی حرکت کنید تا خودرو سر نخورد. همچنین اگر خودرو دنده اتومات شما در برف گیر کرد، هرگز بیش از اندازه گاز ندهید. این کار باعث می‌شود تا به تایرها، موتور و گیربکس فشار زیادی وارد شود.

کلام پایانی

تعمیر گیربکس‌های اتومات با عادی تفاوت‌های زیادی دارد. گیربکس‌های اتومات بسیار حساس هستند و تعمیر آنها به ظرافت بیشتری احتیاج دارد.

دنده اتوماتیک در سربالایی

رانندگی با دنده اتوماتیک شرایط و اصول خاص خود را دارد. ابتدا باید روی حالات مختلف دنده مسلط باشید. بعد از آن نوبت به نکات مربوط به رانندگی در شرایط خاص، مثل سربالایی، سرازیری، ترافیک و برف می‌شود. در این مطلب سعی کردیم رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک در این حالات را بررسی کنیم. رانندگی در هر کدام از این حالت‌ها نکاتی دارد که باید رعایت کنید.

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *