ولوو با معرفی EX90، شکافی مهم نسخهای کاملاً الکتریکی از مدل پرچمدار XC90 را در سبد محصولات خود پر کرده است. این کمبود اکنون با معرفی یک شاسیبلند برقی جدید برطرف شده و ولوو در این مسیر عملکرد درخشانی داشته است. ولوو EX90 بر پایه یک پلتفرم فنی کاملاً جدید ساخته شده که نشاندهنده چشمانداز آینده مدلهای ولوو در این نسل خواهد بود. در مقابل، XC90 با موتور احتراقی همچنان تولید میشود، اما بر اساس فناوری سال 2015، و مشخص نیست چه زمانی بهروزرسانی جدیدی دریافت خواهد کرد.
با ورود ولوو EX90 2025، احتمالاً کمتر کسی نسخه پلاگینهیبریدی XC90 را از دست خواهد داد. این خودرو در دو نسخه با قدرت 408 و 517 اسب بخار عرضه میشود که برای پاسخگویی به نیاز رانندگان علاقهمند به عملکرد بالا، کاملاً کافی است. با وجود وزن 2.8 تنی، شتابگیری این شاسیبلند غولپیکر بسیار چشمگیر است و حتی میتواند با برخی مدلهای پورشه رقابت کند. برد نسخه پایه به 600 کیلومتر میرسد و در یک ایستگاه شارژ سریع، تنها در 30 دقیقه میتوان آن را به حداکثر ظرفیت شارژ رساند.
ولوو همچنان بر دو اصل راحتی و ایمنی تمرکز دارد و EX90 در هر دو زمینه عملکردی مثالزدنی ارائه میدهد. این خودرو مجهز به جدیدترین سیستمهای کمکی رانندگی است و رادار و دوربینهای آن دائماً محیط اطراف و فضای داخلی را زیر نظر دارند. به لطف این فناوریها، سیستم میتواند تشخیص دهد که آیا راننده حواسپرت است، نیاز به استراحت دارد یا تحت تأثیر الکل قرار گرفته است.
قیمت ولوو EX90
قیمت ولوو EX90 مدل 2025 از 78000 دلار شروع شده و بسته به تیپ و گزینههای انتخابی تا 90 هزار دلار افزایش مییابد.
- قیمت ولوو EX90 Twin Motor Plus: حدود 78 هزار دلار
- تریم Twin Motor Ultra: حدود 82 هزار دلار
- قیمت ولوو EX90 پرفورمنس پلاس: حدود 86 هزار دلار
- مدل Twin Motor Performance Ultra: حدود 90 هزار دلار
اگرچه ولوو EX90 قیمت بالاتری نسبت به شاسیبلند بنزینی XC90 و حتی قیمت BMW iX دارد، اما قیمت اولیه آن در محدوده مقرونبهصرفه کراساوورهای الکتریکی لوکس سایز متوسط قرار میگیرد. دو تیپ Plus و Ultra ارائه میشوند، به همراه یک پیشرانه دو موتوره با دو سطح قدرت.مدل Twin Motor Performance قدرت بیشتری دارد، اما پیشنهاد ما استفاده از نسخه Twin Motor با 402 اسب بخار قدرت و ارتقا به تیپ Ultra است. این تیپ امکاناتی مانند صندلیهای ماساژور، رینگهای 21 اینچی، سیستم تعلیق بادی و شیشههای ضخیمتر برای کاهش صدای جاده را اضافه میکند.
ولوو EX90 2025 را بهتر بشناسید
این خودروی الکتریکی فوقالعاده بیصدا فضای بیشتری نسبت به XC90 ارائه داده و تا 310 مایل برد دارد.
ولوو با معرفی EX90، گام بزرگی به سمت آینده الکتریکی خود برداشته است. این مدل مدت زیادی در مرحله توسعه بوده، اما اکنون بهعنوان پرچمدار الکتریکی ولوو وارد بازار شده است. برای کسانی که این مدل را دنبال نکردهاند، EX90 یک شاسیبلند دو موتوره الکتریکی با یک باتری لیتیوم-یونی است که در کف خودرو قرار دارد. این باتری 107 کیلوواتساعت انرژی قابل استفاده ذخیره میکند و طبق ادعای ولوو، بردی معادل 300 تا 310 مایل ارائه میدهد. اما در نهایت، این خودرو همچنان یک ولوو است.
نمای بیرونی و داخلی
از نمای بیرونی، ولوو EX90 جدید شباهت زیادی به نسخه بهروزرسانیشده XC90 دارد، بهویژه از زاویه سهچهارم عقب. این خودرو از همان فاصله محوری 117.5 اینچی XC90 استفاده میکند، اما 1.6 اینچ عریضتر و 3.3 اینچ کشیدهتر شده است. تفاوت اصلی در قسمت جلویی خودرو دیده میشود؛ ولوو EX90 2025 برخلاف XC90 فاقد جلوپنجره است و در میان چراغهای جلوی موسوم به چکش ثور فقط یک سطح صاف قرار دارد. همچنین، یک برآمدگی ظریف بالای شیشه جلو دیده میشود که محل قرارگیری حسگر لیدار است.
در داخل کابین، ولوو EX90 تفاوتهای زیادی با XC90 دارد، اما همچنان اصالت طراحی ولوو را حفظ کرده است. صفحهنمایش کوچک پشت آمپر روی ستون فرمان نصب شده و با تنظیم فرمان، موقعیت آن نیز تغییر میکند. صفحهنمایش مرکزی 14.5 اینچی بهصورت عمودی قرار گرفته و از سیستم گوگل بهره میبرد، اما اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم نیز پشتیبانی میشوند.
دستهدنده به سمت راست فرمان منتقل شده، درحالیکه دسته سمت چپ برای راهنما و برفپاککنها استفاده میشود. تنها کنترل فیزیکی روی کنسول مربوط به سیستم صوتی است. برای تنظیم آینهها یا ستون فرمان، باید دکمهای روی صفحهنمایش را فشار دهید تا منوی مربوطه ظاهر شود. ایده ولوو این است که این تنظیمات را یکبار انجام داده و در پروفایل خود ذخیره کنید. همچنین، طراحی کلیدهای پنجره مشابه مدلهای جدید فولکسواگن شده، به این صورت که فقط دو دکمه برای پنجرههای چپ و راست وجود دارد و یک سوییچ اضافه (همراه با نور نشانگر) مشخص میکند که در حال کنترل پنجرههای جلو هستید یا عقب.
مشخصات فنی موتوری ولوو EX90
دو نسخه از پیشرانه ارائه میشود. مدل استاندارد 402 اسب بخار قدرت و 568 پوند-فوت گشتاور دارد، درحالیکه مدل Performance این ارقام را به 510 اسب بخار و 671 پوند-فوت افزایش میدهد. تفاوت اصلی این دو مدل، موتور عقب بزرگتر در نسخه Performance است. در هر دو مدل، هر دو موتور در لحظه شروع حرکت فعال هستند، اما در سرعتهای کروز، موتور عقب خاموش شده و خودرو با دیفرانسیل جلو حرکت میکند. البته در پیچها، موتور عقب میتواند برای توزیع بهتر گشتاور وارد عمل شود.
ولوو اعلام کرده که مدل استاندارد در 5. ثانیه و نسخه Performance در 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسند، اما احتمالاً این اعداد در تستهای واقعی بهتر خواهند بود. ما نسخه Performance را آزمایش کردیم و شکی در صحت این ارقام نیست.
با وجود وزن حدود سه تنی این خودرو (در نسخه فولآپشن)، volvo EX90 شتابگیری خوبی دارد. اما چیزی که بیشتر جلب توجه کرد، نرمی و راحتی سیستم تعلیق بود. این موضوع با توجه به رینگهای 22 اینچی خودرو شگفتانگیز بود، چراکه انتظار داشتیم سواری خشکتری داشته باشد. سیستم تعلیق بادی دوکاناله (که نسبت به مدل XC90 از یک کانال بیشتر برخوردار است) تأثیر زیادی در این امر دارد. این سیستم میتواند ارتفاع خودرو را در سرعت 43 مایل بر ساعت، 0.4 اینچ و در سرعت 62 مایل بر ساعت، 0.8 اینچ کاهش دهد. همچنین، تعادل بار روی محور عقب را تنظیم میکند.
ولوو EX90: محدوده حرکتی و زمان شارژ
مدل XC90 ولوو تنها بهصورت پلاگین هیبریدی عرضه میشود و باتری کوچکی دارد. اما ولوو این کاستی را در مدل EX90 جبران کرده است. این شاسیبلند لوکس دارای یک باتری عظیم 111 کیلوواتساعتی است. برد حرکتی آن بسیار خوب است، اما نه بهاندازهای که از چنین باتری بزرگی انتظار میرود. دلیل آن وزن بالای نزدیک به سه تنی خودرو است. ولوو EX90 بهطور متوسط بردی معادل 585 کیلومتر دارد و مصرف برق آن 20.9 کیلوواتساعت در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. با احتساب میانگین قیمت 0.40 یورو به ازای هر کیلوواتساعت، هزینه مصرف برق این خودرو در هر 100 کیلومتر حدود 8.36 یورو خواهد بود.
ولوو EX90 دارای یک درگاه شارژ AC از نوع Type 2 و یک درگاه شارژ سریع DC با استاندارد CCS است. در سریعترین حالت، این خودرو میتواند در ایستگاههای شارژ DC با توان 250 کیلووات در 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ شود. اما اگر توان شارژر تنها 50 کیلووات باشد، این فرایند 97 دقیقه طول خواهد کشید. در صورت استفاده از یک والباکس 11 کیلوواتی، زمان شارژ کامل به 11 ساعت افزایش مییابد و با شارژر 7.4 کیلوواتی، این زمان به 17 ساعت خواهد رسید. در نهایت، با یک پریز برق خانگی معمولی، فرآیند شارژ کامل 54 ساعت طول خواهد کشید.
عملکرد و راحتی رانندگی
در دنیای امروزی، همهچیز باید الکتریکی باشد؛ این شعار صنعت خودروسازی است. ولوو نیز بر همین مسیر گام برداشته اما در گذشته، نسخه کاملاً برقی برای مدل پرچمدار خود، یعنی XC90، ارائه نکرده بود. مدل EX90 این خلأ را پر کرده و جانشین نسل موفق XC90 شده است. البته نسخه پلاگین هیبریدی XC90 همچنان بهصورت موازی تولید میشود و احتمالاً تا سال 2030 در خط تولید باقی خواهد ماند. پس از آن، ولوو به یک برند تمامالکتریکی تبدیل خواهد شد.
مدل XC90 متعلق به نسل “قدیمی” این شاسیبلند بزرگ است که از سال 2015 عرضه شده و بهروزرسانی طراحی و فناوری را فقط در مدل EX90 دریافت کرده است. البته این پیشرفتها ارزان تمام نمیشوند؛ چراکه EX90 با قیمتی بیش از 100 هزار یورو، تقریباً 30 هزار یورو گرانتر از XC90 است.
کابین ولوو EX90 2025
کابین ولوو EX90 با طراحی مینیمالیستی خود جلب توجه میکند. تقریباً تمام دکمههای فیزیکی حذف شده و کنترلها از طریق یک نمایشگر بزرگ صورت میگیرد. این تغییر ممکن است برای برخی مشتریان کمی غیرعادی باشد. مشابه دیگر مدلهای جدید ولوو، سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بر پایه پلتفرم گوگل اجرا میشود. متریال داخلی نیز از مواد باکیفیت و بازیافتی ساخته شده و ولوو کاملاً از استفاده از چرم اجتناب کرده است. این خودرو بهصورت استاندارد دارای سه ردیف صندلی است که در مجموع هفت سرنشین را جای میدهد. فضای پا و سر در ردیفهای جلو و عقب کاملاً کافی است، اما صندلیهای ردیف سوم بیشتر برای کودکان مناسب هستند.
یکی از ویژگیهای برجسته ولوو EX90 2025، فضای بار فوقالعاده آن است. در حالت استاندارد، ظرفیت صندوق عقب 655 لیتر است، اما با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا به 1915 لیتر افزایش مییابد که حتی هیچ مدل استیشنی، چه بنزینی و چه برقی، نمیتواند با آن رقابت کند. تنها نقطه ضعف واقعی این خودرو، بالا بودن قیمت ولوو EX90 است. ولوو برای این شاسیبلند لوکس، قیمتی در حد خودروهای ردهبالا در نظر گرفته است.
فضای فراوان در ردیف اول و دوم
کابین ولوو EX90 فضای ذخیرهسازی متعددی دارد. علاوه بر محفظههای استاندارد در درها، ولوو از فضای آزادشده در کنسول وسط برای قرار دادن یک محفظه اضافی استفاده کرده است. در بالای آن نیز یک سطح نرم برای استراحت بازوها تعبیه شده است. این خودرو بهصورت استاندارد با سه ردیف صندلی و ظرفیت هفت نفر عرضه میشود.
با توجه به اینکه این خودرو یک شاسیبلند پنجدر است، ورود به ردیف سوم چندان آسان نیست. صندلیهای ردیف دوم به جلو تا میشوند تا مسیر ورود باز شود. بااینحال، صندلیهای عقب بیشتر برای کودکان مناسباند. اما در دو ردیف اول، کمبود فضا وجود ندارد. فاصله بیشتر بین محورها در مقایسه با نسل قبلی باعث شده است که سرنشینان ردیف دوم از فضای پای کافی برخوردار باشند. حتی افراد قدبلند نیز از نظر فضای سر و زانو احساس راحتی خواهند داشت، حتی اگر سقف شیشهای انتخاب شود. مزیت دیگر این است که کف کابین کاملاً مسطح است، بنابراین نشستن در وسط صندلیهای ردیف دوم نیز راحت خواهد بود.
در ردیف جلو ولوو EX90 2025، سرنشینان بر روی صندلیهایی بزرگ و راحت قرار میگیرند که کاملاً با کلاس لوکس خودرو همخوانی دارد. در هیچ مدل دیگری از ولوو، فضای راننده و سرنشین جلو به این اندازه جادار و مجلل نبوده است. تنها ایرادی که میتوان گرفت، دید محدود به عقب است که به دلیل ستونهای C عریض ایجاد شده و ممکن است در برخی موقعیتها مشکلساز شود.